Hier vind je informatie over de wijze waarop wij als samenwerkingsverband de scholen uit de regio en andere samenwerkingspartners ondersteunen bij het vormgeven van passend onderwijs in het voortgezet onderwijs.
In jouw rol als onderwijsprofessional kan het voorkomen dat je ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband nodig hebt. Wanneer de school bijvoorbeeld handelingsverlegen is. Hieronder tref je een overzicht van de meest voorkomende vragen en/of situaties waarin wij jou kunnen ondersteunen:
Na aanmelding onderzoekt de school zorgvuldig of een leerling een specifieke ondersteuningsvraag heeft en of de school deze kan beantwoorden. Zo ja, maakt de school met ouders afspraken voor een optimale start van de leerling. Zo niet, gaan school en ouders op zoek naar een school die wel kan beantwoorden aan de specifieke ondersteuningsvraag van de leerling.
Indien er zich problemen voordoen in de ondersteuning van een leerling voert de mentor/docent tenminste twee begeleidingsacties uit en evalueert deze. Bij onvoldoende resultaat gaat de begeleiding (evt. in overleg met ondersteuningscoördinator) door naar PM2.
Indien de ondersteuningsvraag in PM1 niet beantwoord kan worden, bespreekt de teamleider (evt. in samenspraak met onderteuningsteam) met het docententeam welke aanvullende begeleidingsactiviteiten ondernomen worden, wie ze uitvoert en evalueert deze. Bij onvoldoende resultaat gaat de begeleiding door naar PM3.
Het ondersteuningsteam (ondersteuningscoördinator, gedragswetenschapper en schoolmaatschappelijk werker) bespreekt welke vervolg begeleidingsacties ondernomen worden. Interne en externe experts kunnen worden betrokken bij het bespreken en uitvoeren van de begeleidingsacties (knooppunt). De begeleiding wordt geëvalueerd. Wanneer de begeleiding onvoldoende resultaat heeft, kan een aanvraag ingediend worden voor bovenschoolse (onderwijs)zorg (PM4) of wordt er een TLV aangevraagd. Terugkoppeling naar mentor (PM 1) door het ondersteuningsteam vindt plaats.
De leerling geniet tijdelijk onderwijs op een andere locatie en krijgt begeleiding van docenten met specifieke expertise.
Indien deze begeleidingsactiviteiten niet het gewenste effect blijken te hebben en het regulier onderwijs niet kan voldoen aan de onderwijsvraag van een leerling, kan de school een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) voor de leerling aanvragen bij het samenwerkingsverband. Dit kan in PM3 of PM4 plaatsvinden en gebeurt altijd in samenspraak met ouders. Bij toekenning geeft de tlv de leerling recht op onderwijs in een school voor voortgezet speciaal onderwijs (vso).
Aarzel niet en neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!